Střepy snů

 

domovské stránky světa

 

Střepy snů jsou nezávislá česká RPG hra, která po dvou letech vývoje spatřila světlo světa v létě roku 2009. Jejím autorem je Matouš "Erric" Ježek. Dříve publikoval v rámci týmu, který vytvořil Dračí doupě Plus, a v současnosti pracuje jako profesionální designér videoher.

Cílem projektu Střepy snů bylo přinést do našich končin hru, která se po vzoru těch zahraničních bude dívat na hraní RPG a vyprávění příběhu z trochu jiného úhlu než všechny do té doby knižně publikované české RPG hry. Střepy snů se zaměřují hlavně na příběhovou rovinu hry a na psychologii postav. Snaží se klást důraz na plynulost vyprávění a také na to, aby se všichni podíleli na tvorbě příběhu a aby se v něm stále dělo něco zajímavého. Herní systém je navržen tak, že v ději přirozeně dochází ke zvratům a postavy mění názory a samy se vyvíjejí.

Nosným motivem hry je "prožijte svůj vlastní filmový příběh", což dobře vystihuje, že se hra nesnaží simulovat realitu nějakého fiktivního světa, ale zaměřuje se na zajímavé, svižné a bohaté příběhy, ve kterých postavy hráčů hrají opravdu hlavní roli.

Ve srovnání s ostatními hrami a světy nejsou Střepy snů postavené na konkrétním uzavřeném prostředí. Pokaždé, když se hráči rozhodnou tuto hru hrát, sami si sestaví kulisy pro svůj „filmový příběh“. Neexistuje tedy žádný komplexní, detailně propracovaný svět. Je naopak možné podle aktuální nálady hrát v libovolném prostředí a žánru – středověkem a fantasy počínaje, přes mafiány a druhou světovou válku až po současnost nebo sci-fi.

Nicméně něco společného pro hry z prostředí Střepů snů stále existuje, a to je motiv snu. Jednak snu jako cíle, kterého chtějí hráčské postavy dosáhnout, za který bojují a jsou mu ochotni všechno obětovat, a jednak snu, který se zdá v noci lidem. Motiv snu ve významu touhy se ve Střepech snů stále objevuje a rozebírá. Postavy ve hře často naráží na otázky, co všechno jsou pro svůj sen ochotny udělat. Mnohdy, aby jej dosáhly, musí činit složitá rozhodnutí a vzdát se jiných cílů. Mystérium do hry pak přináší druhý význam pojmu "sen", a to jsou vidiny, iluze a noční můry, které postavy na jejich cestě doprovázejí a znesnadňují jim naplňování jejich tužeb.

Střepy snů mají tedy spíše jednotnou vnitřní filozofii než propracované prostředí, nicméně oficiální světy pro ně přece jen existují. V samotné knize se textem pravidel prolíná příběh, který poodhaluje jeden z takových světů. Ten nese známky cyberpunku a odehrává se v kulisách blízké budoucnosti. Dalším prostředím pro Střepy snů je Odvrácená tvář Londýna. Jedná se vlastně o část světa Příběhů Impéria, které mají v knihách série Hry s příběhem také své povídky.

V neposlední řadě je to pak Sen! Na doživotí... od Karla "Charlese" Černína. Jde o takřka pustou trestaneckou planetu v daleké budoucnosti, kam jsou odváženi ti nejhorší zločinci, aby neohrožovali společnost. Příběhy z tohoto prostředí vtahují své hrdiny do nehostinného světa, kam si každý nese nejeden hřích. Protože sám tady nikdo nepřežije, staví je okolnosti každý den, každou hodinu do velmi náročných situací, ve kterých se nerozhoduje o ničem menším než o životě a smrti. V pozadí toho všeho je ještě něco tajemného a děsivého, co souvisí, jak jinak, se sny. Ale to už neprozrazujme, to se sami dočtete na stránkách sbírky Hry s příběhem: Zločin a trest.

Obě prostředí je možné si stáhnout zdarma na oficiálních stránkách hry www.strepysnu.cz. V přípravě jsou i další materiály, které usnadní hráčům vybrat si, o čem a v jakých kulisách budou hrát. Světy pro Střepy snů nejsou psány standardním způsobem. Není v nich žádná mapa, nedočtete se v nich, jak se jmenuje to které město, ani nic příliš konkrétního o vlivných skupinách nebo postavách. Cílem totiž není fantazii hráčů svazovat nebo korigovat, ale naopak přinést co nejvíce námětů, nápadů a inspirace v surové formě. Herní skupina si tak hraním a vyprávěním stvoří vlastní fiktivní svět.